pühapäev, 22. märts 2009

Lõhesupid



Kala olen ma nüüd juba mitu aastat söönud, aga enne seda olin ju umbes 7-8 aastat üsna taimetoitlane olnud, nii et kuigi ma olen hakanud tegema uutmoodi (st siis lihtsalt minu jaoks uutmoodi) kalasuppi, mille jaoks valmistan puljongi ka ise , kalast, siis ega mulle tegelikult see kalale näkki vaatamine erit ei meeldi. Ühesõnaga, olen ostnud juba kolm korda külmutatud kalajäänuseid, mis maksab umbes 13 krooni, et nendest jäänustest siis maitsev puljong keeta. Mõnes mõttes on ju igati positiivne kogu kala ära kasutamine, st et ühest kalast läheb prügikasti võimalikult vähe. Aga kui see küll tapetud ja lõigutud, no totaalselt surnud ju ja siis veel ära külmutatud kala mulle otsa vaatab, siis tunnen ennast ikka jube halvasti. Ja kujutate ette! Eilses kalajäänustekomplektis oli kolm kalapead! :(( Usun, et te ei mõista, aga see oli täiesti kohutav. Nutsin ja lõikusin neid päid selgroo küljest lahti... No mitte päris, tegelikult, aga peaaegu.

Siiski, nii saab jube hea supi. Olen teinud seda lõhe/forellisuppi juba kolm korda nüüd ja viimati natuke teistmoodi ja tõesti hea on.

Kõigepealt siis puljongi jaoks üks ports kalajäänuseid (u 1,3 kilo vist on, aga mina olen pea välja jätnud, maitse asi), võid, porgandit, sellerit, porrut või sibulat. Värske petersell on ka mõnus, kui seda parasjagu on. Kuumutan suures potis või, kala, porgandi-, selleri- ja sibulatükid. Praen umbes 5 minutit, siis vesi peale (u 2,5-3 liitrit) ja kui keema on läinud, siis keedan u 20 minutit. Valan läbi sõela kaussi (jajah, enamasti asetan sõela kõigepealt kraanikaussi ja siis hakkan mõtlema, et kas mul läheb seda vedelikku pärast äkki veel vaja ja panen kausi sõela alla). Soola ei pane. Kala ära ei viska vaid püüan kala küljest võimalikult palju liha kätte saada, et see hiljem supile lisada.

Kõige tavalisema lõhesupi jaoks läheks siis vaja:

1 sibul
2 porgandit
4 kartulit
2 väiksemat tomatit või pisut tomatikonservi
kalapuljongit
soola, pipart
lõhetükke

Lõika sibul, porgand ja kartul ning tomat mõnusateks ühtlasteks tükkideks. Kuumuta potis või ja sibul, lisa porgand, kuumuta veel veidi, siis lisa kalapuljong (kogu puljong ilmselt ei mahu, natuke jääb järele). Lase veidi aega keeda, siis lisa kartulitükid ja põhimõtteliselt võib lisada ka tomatid või tomatikonservi. Minu meelest ei tee ka sorts sidrunimahla halba. Keeda kuni kartul pehme, lisa lõhe, sool, pipar ja ongi supp valmis.


Pisut teistmoodi lõhesupi jaoks lisa kuumsuitsulõhetükke ja maitserohelisega toorjuustu. Suurepärane! :)

Kommentaare ei ole: