teisipäev, 5. jaanuar 2021

Kringliasi

Kringlit ma poleks tegema hakanud, aga retsepti nimi oli baklava babka ja mingeid kringliseoseid mul automaatselt ei tekkinud. Nüüd olen seda küpsetist teinud juba kaks kord. Ja juba esimese korraga hakkas mõtlema, et tegemist on vist lihtsalt kringliga :) Vot mida eelarvamustesta lähenemine teeb. Ilmselt aitaks selline lähenemine igasuguste seni keerulisena tundunud toitude (ja ehk ka muude tegevuste) puhul. Et valmistad midagi, teadmata, mida tegelikult teed. Olgu, võib-olla see pole ikkagi parim mõte, aga selle kringliasja puhul mulle sobis. Ja ma ütlen ausalt, et ma pole mingi kringlispetsialist ja ei oska hinnata, kas see on tavaline kringlitainas või ebatavaline. Aga see on üks eriti mõnus tainas, mis läheb käe all väga pehmeks ja kompaktseks. Tõeline stressipall. Juba selle mõnusa taina pärast tahan seda kringliasja veel ja veel teha.

Retsept jäi silma Smitten Kitcheni blogist. Kirjutan ta siia ümber. Algses on pisut pikemad selgitused ja muidugi hulk pilte. Pilte loodan lisada siia ka, aga kogu aeg on nii pime, et pole ühtki vaadatavat fotot suutnud seni teha.

Algses retseptis on kringlipats keeratud auguga keeksivormi. Ma olen küpsetanud seda suures ristkülikukujulises klaasvormis lihtsalt selliste stritslikujuliste pätsidena. Esimese korral kaks patsi kõrvuti, teisel korral neli, sest kuidagi õnnestus tainas nii pikaks rullida, et lõikasin ta pooleks. No seda tainast saab põhimõtteliselt ükskõik kuidas paigutada, ükskõik mis asendis.

Teisel korral tegin ühe väikse maiasmoka palvel pool kringlit hoopis šokolaadiga. Hea oli seegi. Kindlasti sobiks šokolaad ja pähklid kokku ka.

Tainas

85 g võid, sulatatult

175 ml piima (kuivpärmi kasutades soovitatakse pool asendada veega; ma esimesel korral ei märganud ja vist tõesti kerkis kehvemini, kuid lõpptulemus jäi tegelikult igati suurepärane)

11 g pärmi

150 g suhkrut

3 suurt muna

1 tl vanillisuhkrut

585 g tavalist nisujahu

tsipake soola


Täidis

75 g võid

135 g suhkrut

1 1/2 tl kaneeli

1 apelsini riivitud koor

250 g erinevaid pähkleid (pähklitega olen üsna vabalt ümber käinud, ühel korral olid pistaatsiapähklid, kreeka pähklid, india pähklid; teisel korral india ja kreeka pähklid ja mandlid)

veidi kardemoni

kui on soovi, siis nt apelsiniõievett või roosivett


Lõpetuseks siirup

Minu kasutatud retseptis oli 250 g mett ja 175 ml vett. No ma ei raatsinud küll mett panna. Natuke panin mett küll ka, aga mul oli veel suhkrusiirupit ja siis panin veel natuke pruuni suhkrut. Üsna suvalistes kogustes :) Et selline suvaline siirup niisiis. Minu arust toimis küll. Aga ehk jääks meega veel baklavalikum.


Kõigepealt siis tainas. Lahusta kuivpärm vees või värske pärm piimas. Sega kõik taina koostisained kokku. Ilmselt on tavapärasem teha seda köögikombainis, aga mul seda pole ja pealegi meeldib mulle tainaga toimetada, nii et kummutasin taina kausist kergelt jahusele lauale ja sõtkusin seda mõnuga nii 5 minutit või kauem. Tainas hakkb üsna kohe kokku ja moodustab nunnu pehme pätsi. Kui sõtkutud, ehk tainas eriti pehme ja mõnus, tõsta tagasi kaussi kerkima, 2-3 tunniks vast on hea küll.

Täidis. Kuna mul on purunenud kõik elektrilised köögiriistad, mis võiksid pähkleid purustada, purustasin neid ühes lukuga müslikotis. Hea selline tugevapoolne kott. Jätan alati need lukuga toidukotid alles, sinna hea midagi sisse pista, kui vaja kaasa võtta. Igatahes panin nüüd oma pähklid sinna müslikotti, surusin õhu välja, kinnitasin luku korralikult ja patsutasin-kopsisin seda tainarulliga. Pärast lisasin sinna veel apelsiniõievee ja apelsinikoore ning vanillisuhkru. Tavaline suhkur ja kaneel sega eraldi kausikeses. Sulata või.

Rulli nüüd tainas lahti, suureks ristkülikukujuliseks tükiks. Pintselda võiga üle, nii et kaugem serv jääb osaliselt katmata, siis saab rulli ilusti kinnitada. Seejärel riputa tainale suhkur ja kaneel ning lõpuks pähklisegu. Rulli tainas ja lõika pooleks. Sedasi on temaga lihtsam edasi toimetada. Ma arvan, et siin peab lihtsalt katsetama, kuidas meeldib. Mina tegin nii: lõikasin ta kõigepealt pooleks, nii et jäi kaks juppi. Seejärel lõikasin kummagi jupi tainakaabitsaga pikuti pooleks, keerasin lõikepooled ülespoole ja keerasin need ümber üksteise. šokolaadivarianti oli tunduvalt lihtsalt punuda, see püsis kuidagi koos, pähklitega vajus ikka väga laiali. Aga sellest pole üldse hullu. Proovi see tainas igatahes kuidagimoodi kokku punuda ja tõsta siis pannile. Korda sama teise jupiga. Tõsta oma vormi ja lase veel nii 45 minutit kerkida. Ausalt öeldes märkan seda teist kergitamist alles nüüd, kuigi see on pärmitainaküpsetiste puhul tavaline. Ma niisiis ei kergitanud ja oli ikkagi hea. Ja minu arust tervelt neli päeva oli oli hea. Soovitan siiski kergitada ja proovin kindlasti ise ka järgmine kord sedasi. 

Vahepeal pane ahi sooja, 180 kraadi peale. Kui tainas on küpsetamiseks valmis, pista ahju ja küpsetada 30-40 minutit. Lõpuks nirista valmis kringlile siirupit.





Kommentaare ei ole: